fredag 6 mars 2009

Familjehem gör ett otroligt jobb


Att vara fosterförälder och säga att man vill ha mer betalt för pengarna räcker knappt till är som att svära i kyrkan. Fosterföräldrar eller familjehem som det nu heter har en omkostnadsdel som är till för barnets uppehälle och en lönedel som är beskattningsbar. 

Omkostnadsdelen räcker precis till det nödvändigaste, det blir ingen slalomutrustning eller ett körkort på artonårsdagen för dom summorna, men det räcker som sagt var till det normala uppehället och det är väl bra. 

Lönen däremot är inte stor, utslaget på antalet timmar så blir det nästan slavarbete. Familjehem gör ett jättejobb praktisk taget ideellt och nämns ordet pengar och lön i samband med barnet så drar nästan folk efter andan och undrar om "dom gör det för pengarna".   dn

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som gammalt fosterhemsbarn kan jag inte hålla med dig.

Dessa barn råkar ofta mycket illa ut på fosterhemmen och själva grejen att slita upp någon med rötterna, ifrån vänner, skola och allt är ett övergrepp.

Om jag skulle göra det med dig som vuxen vad skulle det kallas då ?

Man gör inte vad som är bäst för barnen och de flesta som har fosterhemsbarn är själva "skadade" från barndomen vilket gör de klart olämpliga.

När jag själv som 14 åring rapporterade vad som pågick hos mina fosterföräldrar så fick jag höra rent ut av socialen att jag ljög, ingen tog mig på allvar.

I och med denna upplevda "brist" på fosterhem så kommer kontrollerna av tilltänkta fosterhem bli sämre och uppföljningar av rapporterade kränkningar obefintliga.

Det är ett hemskt övergrepp från början till slut att placera ett barn på ett fosterhem.

Aila sa...

Det finns bra och dåliga föräldrar även bland familjehemmen. Jag har egna erfarenheter, bara goda.

Jag är ledsen att du har så dåliga erfarenheter, det är aldrig bra att ta ett barn från sina föräldrar men ibland finns ingen annan utväg om barnet mår dåligt.

Men jag kan hålla med om att det inte ska anställas fosterföräldrar hött och mött bara för att få ut barnen i familjehem.

Jag tycker att det ska läggas ner mer resurser på att utbilda bra familjehem och att uppföljningen ska ske ofta och utan förvarning.