lördag 13 juni 2009

Det är inte fel per automatik

Hur mycket koll ska man ha på barnet och tonåringens internetliv

Det är inte alltid fel att snoka i sina barn privatliv, det beror på hur gammalt barnet är och vilken personlighet dom har. Jag kan mycket väl kräva att bli addad till en tioårings Facebooksliv för jag tycker inte att en tioåring ska ha ett privatliv där inte jag är välkommen men vem eller vilken annan vuxen och/eller galen människa som helst kan ha tillgång till mitt barn utan min vetskap.

När barnet kommer upp i tonåren och börjar ha en klar bild av vad internet är och att inte alla och allt där är vad det verkar vara så ska dom givetvis ha ett privatliv men ändå vara beredda på att jag kan begära tillgång till det livet om jag misstänker att dom sysslar med farliga saker eller far illa på annat sätt.

Allting är inte svart eller vitt när det gäller att kräva insyn i ett barn/tonårings privatliv utan det måste avgöras från barn till barn och från situation till situation.

Läs även andra bloggares åsikter om
Respito.com

1 kommentar:

Anonym sa...

Andra ska ha tillgång till barnet men inte föräldrarna, vilket tjafs, sen när barnet råkar ut för en pedofil eller nåt annat då heter det att, har du ingen koll på vad barnet gör på internet. Då kräver alla en förklaring till att barnet hade ett "privatliv" utan insyn av föräldrarna och kallar föräldrarna för oansvariga och mesiga som praktiskt taget är rädda för att kräva att dom ska få veta vad barnen gör.