onsdag 3 juni 2009

Vilket svammel


Vad är det för urbota korkad uträkning att barn som ser på TV får höra 770 ord mindre per timme än vad dom annars skulle göra. Förutsätter det att föräldrarna pratar oavbrutet hela dagarna utan att ens ta paus för att tugga maten eller hur har dom räknat ut det. 

Att barn hämmas i den språkliga utvecklingen av TV måste vara det dummaste påhittet för att minska TV-tittandet sedan det var farligt för barn att titta på Bamse eller när vi nästan blev utan Kalle på julafton för att någon tyckte att det var Amerikansk kapitalistisk underhållning som förstörde våra barns verklighetsuppfattning. Eller varför inte när piff och puff skulle censureras för att dom bråkade så mycket. Pippi Långstrump var väl också i blåsväder för sin kappsäck full med pengar där ett tag på 70-talet om jag inte missminner mig.

Det finns andra mer relevanta anledningar till att barn ska titta mindre på TV, till exempel motion, reklam, skoltrötthet efter sena kvällar men att dom skulle hämmas i språkutvecklingen är rena rama bullskiten. Jag kan slå vad om att alla är betydligt duktigare och säkrare på att uttrycka sig och har ett mer utvecklat språk än vad 1800-talets barn, ungdomar och vuxna hade och jag kan slå vad om att TV har en hel del att göra med den saken. 

Jag kan däremot hålla med om att dom Japanska animerade barnprogrammen kan ge vem som helst ett epilepsianfall efter bara några minuters tittande, åtminstone undertecknad får ståpäls och flimmer för ögonen vid blotta tanken på dom.

Läs även andra bloggares åsikter om 
Respito.com

Inga kommentarer: