söndag 9 augusti 2009

Vad gör poliserna egentligen?

Nog har det hänt att man har hört eller sett något som man har tänkt att polisen skulle kunnat vara intresserad av att höra och ibland råkat ut för saker man skulle vilja anmäla men när ingen svara i telefonen och ingen verkar vilja höra det man har att säga så varför ska man bry sig.

Det är väl ändå en självklarhet att polisen ska svara i telefonen inom fem minuter, fem minuter är längre än man tror när man sitter i andra änden och vill säga någonting och tjugo minuter är så länge att man inte tycker att det är värt besväret. Då tänker man att vill dom inte veta så slipper dom, jag tänker inte lägga tid på någonting som ingen verkar intresserad av.

Det var länge sen jag tyckte att vi hade någonting som heter polis, här upp i norrbotten där jag bor så har det inte synts till en polis på tre år. Den gången för tre år sedan när dom var här så åkte dom ner på badstranden en midsommarafton kl tolv (har ingen aning om varför) stoppade en fyrhjuling och förmanade pojken för att inte fyrhjulingen var vägreggad (det var våran fyrhjuling och våran bonuspojk, dom upptäckte inte att han bara var tretton år, han var nästan två meter lång då med, skäms på mig) sen åkte dom vidare mot midnattssolen och vi har inte sett dom sen dess.

Nu ljög jag igen, dom stoppade min dotter och mig för fortkörning för ett år sen, hon fick böta 2000 kronor, det glömde jag visst bort. Jag har sett dom två gånger på tre år. Det är ändå inte så tätt mellan besöken och så lite som dom syns ute på vägarna så tycker man att dom ska ha tid att svara i telefonen inom fem minuter i alla fall.

Förresten, vad gör polisen egentligen, dom är inte ute och rör sig bland folk, dom svara inte i telefonen och allt som anmäls dit läggs ner i brist på bevis, vad gör poliser egentligen?

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: